Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kniha F. Moravičanského z roku 1883

23. 10. 2021

První zmínka o Slovanech

 

Nedávno se mi dostala do rukou tato perla, kniha F. Moravičanského z roku 1883. Je to zcela jiný pohled na historii Slovenů/Slávů na uzemí Evropy, než je byl tehdy obecně přijímán, a je ostatně dodnes, navíc autor vše staví na analýze prací dobových historiků (římských, germánských, gótských, atd.). Vysvětluje také, kde se vzal mýtus o příchodu Slávů až v 5-6. století a ukazuje, že před 16. stoletím všichni doboví učenci a historici věděli, že "Suebi" (=Slevi = Slévi = Slávové, viz také tento výborný článek) byli v Evropě odnepaměti.

Moravičanský je také ve svých názorech na Huny víceméněve shodě s tím, co píše o Hunech Sidorov (viz zde).

Stažení:

F. S. P. Moravičanský - TSO

www.tso-tso.cz/f-s-p-moravicansky/

 

 

Následující ukázka je z článku "

TSO v tradici Velké Moravy (pdf)

www.tso-tso.cz/upload/soubory/tso-vm.pdf  " :

...

Poddunajská Velká Morava byla nejvíce vystavena metastázím nenasytného, válčením posedlého Říma a prodělávala
tedy neustálé proměny. Nakonec to však byla přece jen velkomoravský vojvoda, který v tiché dohodě s byzantským císařem
existenci západořímské říše jednou pro vždy ukončil (viz například vědecky ignorovanou práci Františka Saleše Pluskala
Moravičanského z r. 1883: Děje říše velkomoravské, od počátku až do rozpadu 907 - www.TSO.cz/).
Krátce nato však Karel Veliký založil centralistickou říši Franckou, kterou, s požehnáním papeže pojal jako pokračovatele
římského císařství, a historie se opakovala. Tentokrát však koalice Franků a Maďarů Velkou Moravu udolala, neboť byla
současně nahlodána ze svého nitra, násilnou centralizací vojvodou Svatoplukem, jenž vydal svého strýce Rastislava
Frankům a od římského papeže se dal jmenovat císařem. V reakci na despotismus vojensky neporazitelného Svatopluka,
jenž málem zničil i říši Franků, se decentrální duch Velké Moravy prosadil naposledy po jeho smrti, a to konečným rozpadem
velkomoravského paktu. Fragmenty Velké Moravy byly Franky a Maďary snadno přemoženy a rozchváceny.
Vítězný centralismus se ovšem s pouhým vítězstvím nespokojil, ale přikročil k systematické likvidaci decentrálního ducha
Velké Moravy, včetně zahlazování veškerých stop (vzpomínek a památek) na existenci Velké Moravy vůbec.
Kultura Velké Moravy byla postupně latinizována, poněmčována, maďarizována, popolšťována a počešťována (Moravané
jsou prý jen hloupějšími Čechy). Moravané byli již od počátku nového letopočtu křesťany. Byli však latiníky násilně znovu
křtěni jako údajní pohané, takže nám slovutní historikové mohou namlouvat, že křesťanství na Velkou Moravu přišlo až
s tímto druhým křtem nebo v devátém století Konstantinem a Metodějem. Moravské písemnosti byly páleny jako heretické,
odváženy do ciziny (nejvíce za třicetileté války do Švédska) nebo prohlášeny za falza jejich znovu-objevitelů. Velkomoravské
stavby zpravidla byzantského slohu, byly do základů rozkotány, vč. negativů základů (v Olomouci např. oba děvínské hrady,
chrám sv. Petra, sv. Blažeje, sv. Ducha, kaple sv. Máři Magdalény aj.). Pokud byly tyto masivní stavby pouze přestavěny na
románské a později gotické (částečně olomoucký Malý hrad, chrám sv. Mořice aj.), dochovala se lidová vzpomínka na jejich
velkomoravský původ jako přídomek „pohanský“. Odtud téměř po celé Evropě frekventovaný název „pohanská věž“.

...

 

První zmínka o Slovanech

 

Theophylakt Simokata (r. 629): „Následujícího dne byli od královské stráže chyceni tři muži, rodem „Sklabenoj“.

Neměli při sobě žádného železa, ani žádné zbraně, nesli však v rukou housle, jinak pranic u sebe nemajíce. Král (řecký císař Mauricius) vyptával se jich po národě, kde měli svá sídla, a proč se u římských hranic potulují? Oni pak odpověděli, že jsou rodem Sklabenoi, že přebývají na pobřeží západního moře, a že Chagan (avarský chán) vypravil až do oněch končin posly se vzácnými dary náčelníkům národa, aby mu u nich sjednali vojenskou pomoc. Náčelníci dary sice přijali, ale ke spolku přistoupit nechtěli vymlouvajíce se obtížností dalekého pochodu. I byli tedy tito zajatí mužové vysláni k Chaganovi, aby je u něj omluvili. Cestou tu vykonali za patnáct měsíců. Chagan však zapomenuv na právo poslanců umínil si jejich návrat do vlasti překazit. Protože jim byla sláva jak bohatstvím, tak lidskosti nejproslulejšího římského národa (což lze tvrdit směle) dobře známa, použili příhodné chvíle a uchýlili se do Thracie. Pravili dále, že chodí s houslemi, neboť nošení mečů nebyli zvyklí, protože jejich země železa nezná a dovoluje jim proto žít v míru a pokoji, že tedy neumějíce zacházet s troubami hrají na housle. Komu prý je vojna neznáma, tomu že sluší mít zálibu v obírání se hudbou. Panovník slyše to zamiloval si jejich národ a poctil je ze všech barbarů, kteří se s ním setkali, jediné pohostinným přijetím, a obdivuje se jejich vzrůstu a statné postavě odeslal je do Herakleje.“

 

 

F. Saleš Pluskal Moravičanský -  Zde najdete celou knihu ke stažení, kterou nikde jinde nenajdete. Jedná se pouze o obrázky jednotlivých stránek.

http://www.tso-tso.cz/f-s-p-moravicansky/
 

 

 

Úryvek z knihy Národ v lénu Bohů

  Ivo Wiesner

Prastará tradice říká, že na Zemi je mýtické posvátné místo, kolem něhož po věcích vyroste měs¬to proslulé duchovní čistotou. Na konci Železného věku se v tomto městě setkají "Čistí" (bohové), aby s tímto národem vstoupili do nového Zlatého věku, jak stanoví vůle Nejvyššího. V prastarém jazyce je ono posvátné místo zváno "PRAGA ALBHA", což znamená "Místo setkání Čistých". Městu pak bude dáno jméno "PRAGA".
Hovořím-li o Češích nebo českých kmenech, pak mám na mysli Nýsy - mocný kmenový svaz Cichů (Čechů), Moravanů, Slezanů, Slovinů, Charvátů a Srbů. Mezi nimi kmen Cichů byl ve velké vážnosti pro množství moudrých a statečných mužů, z nichž pocházeli králové a vůdcové Nýsů. Tak se stalo, že plynutím času jméno Nýsů upadlo v zapomenutí a svaz kmenů přejal jméno kmene svých vládců................... Narod v lenu bohu, Ivo Wiesner